A keresőmarketing terület nagyon sok fogalmat és kifejezést tartalmaz, illetve foglal össze, amit meg lehet említeni. Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül igyekszem bemutatni és közelebb hozni a keresőmarketing területét.
MIT IS JELENT A KERESŐMARKETING?A keresőmarketing olyan rendszer, melynek az a célja, hogy termékeket és szolgáltatásokat értékesítsünk az internetet és egyéb üzlethálózati szolgáltatásokat igénybe vevő felhasználóknak.
Ha a vállalatunk vagy vállalkozásunk weblapot kívánnak működtetni, azaz fent szeretnénk lenni a világhálón, marketingtervre van szükségünk, hogy a cég valós szükségleteinek megfelelő, általános célkitűzések szerint járhassunk el.
Ez a fajta marketingeszköz különbözik a "hagyományostól", így más-más módszert kell alkalmaznunk az üzenetek megfogalmazásában és közreadásában. Fentiek szerint internetreklám (keresőmarketing) körébe tartoznak:
- a
weboldalakon található reklámbetétek
- a márkák oldalainak költségei
MILYEN AZ OPTIMÁLIS KERESŐMARKETING STRATÉGIA?A keresőmarketing stratégia voltaképpen nem más, mint a vállalkozás összehangolt, többféle tevékenységét átfogó, ezért összetett cselekvési programja, amely a marketingcélok elérésére hivatott. A célok kitűzése azért szükséges, mert az erőforrások korlátozottak. A keresőmarketing stratégia alkalmazásával meg kell válogatni, hogyan használjuk a rendelkezésünkre álló eszközöket.
A keresőmarketing stratégia meghatározása: A keresőmarketing stratégia meghatározása kulcsfontosságú része a marketingtervezésnek olyan cégeknél, ahol szerepet kapott az online kommunikáció, azaz az interneten való megjelenés is.
A következő lépésekkel könnyen átláthatók a keresőmarketing stratégia egyes fázisai:1. Piac szegmentálása
2. Célcsoport és annak szükségleteinek kutatása
3.
Piaci szereplők meghatározása (versenytársak)
4. A keresőmarketing taktika felépítése a célcsoport szükségletei alapján
5. Javasolt keresőmarketing stratégia
Az optimális keresőmarketing stratégia kialakításakor a vállalkozás a fenti lépéseken keresztül megfelelően használja fel a rendelkezésére álló szűkös erőforrásokat céljainak megvalósítása érdekében. Szakmai kérdésekben mindig érdemes keresőmarketing szakemberhez vagy a keresőoptimalizálás szakértőhöz fordulni.
Hogyan lehetünk sikeresek a keresőmarketing területén? A keresőmarketing sikerének tényezői a következők:
1. Lehetőséget ad bárki számára a szabad és ingyenes publikációra, ugyanakkor nemcsak az oldalak nyilvánosságra hozatala és fenntartása lehet ingyenes, de azok látogatása is. További fontos különbség, hogy míg hagyományos esetben a kereskedő kezdeményezheti vagy befolyásolhatja a vásárlást, addig az interneten erre kisebb az esélye.
2. A többi médiához viszonyított rendkívül olcsó árfekvése.
3. Olyan - a vállalati marketingstratégiába integrált - webes megjelenésre és szolgáltatás csomagra van szükség, mely maximálisan igazodik a megcélzott használói kör igényeihez, elvárásaihoz, mind a kínált szolgáltatás portfolió és annak minősége, mind a honlap dizájnja vonatkozásában.
4. A keresőmarketing sikerének elengedhetetlen feltétele a fizetési folyamatok biztonságossá tétele.
5. A keresőmarketing fogyasztói maguk keresik meg a tájékoztatást és a reklámot, tehát nem a hirdettetőé, hanem a fogyasztóé a kezdeményező szerep.
6. Az interneten a hirdetési tér korlátlan és olcsó. Testre szabott információt adhatunk a különböző vásárlótípusba tartozó érdeklődőknek. A fogyasztó maga választja ki az őt érdeklő információt, ez a keresőmarketing fő előnye.
7. Az internet esetében a kommunikáció iránya fordított, vagyis a fogyasztók maguk keresik meg
webhelyünket, és így jut el hozzájuk a weboldal üzenete.
8. Az online reklám (keresőmarketing) esetében az igény felkeltése a tájékoztatáson alapul. A látogató konkrét kérdésekre keres választ, ezért nagyobb az esélyünk a megfelelő termék vagy szolgáltatás esetén az értékesítésre, ha a valóságnak megfelelő tájékoztatást, leírást adunk.
Mi az összefüggés a keresőmarketing és az bannerekre való kattintások között?A keresőmarketing és a bannerek:A webes felületeken történő reklámozás egyik legrégebbi, klasszikus formája a reklámcsík vagy szalaghirdetés. Az internetes reklámra fordított kiadások túlnyomó részét ez a hirdetési forma adja. Álló, mozgó és interaktív szalaghirdetések is léteznek. A kreatív anyagokban megjelenik a hang, a mozgókép, a flash és további figyelemfelhívó szövegek.
A keresőmarketing fontos eszköze a banner. A legelterjedtebb hirdetési forma az interneten. Meghatározott méretű és formátumú
állókép vagy animált grafika, melyet a tartalomszolgáltatók weblapjain kifejezetten reklámcélból kialakított és fenntartott felületen helyezhetnek el a hirdetők. Azonban egyre csökkenő tendenciát mutat a bannerekre való kattintások száma, mivel a tudatos fogyasztók maguk keresik meg a tájékoztatást és a reklámot, tehát csak arra kattintanak, ami számukra érdekes.
A KERESŐMARKETING TERÜLETEI ÉS ESZKÖZEIA keresőmarketing fő területei: - Az organikus találatok
- A keresőhirdetések
- A külső hivatkozások
- Az ügyfél konverzió
1) Az organikus találatok a keresőmarketing területénA keresőmarketing területén az organikus találatok esetén az a fő cél, hogy a Google keresési találatai között egy vagy több minél előkelőbb pozíciót szerezzen meg az adott weblap. Ez azonban önmagában kevés, mert nagyon fontos, hogy a fáradtságos munkával megszerzett pozíciót meg is tartsa a weboldal a
kiválasztott kulcsszavakra. A keresőmarketing területén a kulcsszavak száma nem elhanyagolható tény, mivel a felhasználók szókincse jelentősen különböző. Ezért fontos, hogy az adott weblap több kulcsszóra is megtalálható legyen a tevékenységi területén belül. Ezzel több oldalról is lehet biztosítani, hogy az ügyfél rátaláljon a weboldalra.
Keresőmarketing szempontból annak első feltétele, hogy minél több kulcsszóra megtalálható legyen a weblap, egy keresőoptimalizált honlap létrehozása szükséges. A honlap akkor van jól optimalizálva, ha keresőbarátnak mondhatjuk és az oldalak keresőmarketing szempontból, és a keresőrobotok szempontjából is megfelelő kialakításúak.
2) A keresőhirdetések a keresőmarketing területénA keresőmarketing szempontjából másodikként kiemelhető terület a keresőhirdetések (a keresőkben szereplő hirdetések), vagyis a szponzorált linkek szerepe. A keresőhirdetések a megkeresések területén kapnak fontos szerepet.
A Google
kereső szponzorált linkjeinek listájában keresőmarketing szempontból mindenképpen előkelő pozíció megszerzése az elsődleges cél. A fizetett hivatkozások listájában elsősorban a megfelelő átkattintási arány és megfelelő megtérülési mutató (ROI) elérésével, valamint megfelelő szinten tartásával érhetőek el a legjobb eredmények.
A keresőhirdetések alkalmazásának módja a keresőmarketing területén belül, egy profi szakértő bevonásával valósítható meg olyan módon, hogy az a legjobb eredményeket hozza. A sikeres keresőhirdetés indításának előfeltételeként alapvető, hogy rendelkezzünk korábbi „fontos adatokkal”, és kulcsszókutatás előzze meg a keresőhirdetés kampány indítását.
3) A külső hivatkozások a keresőmarketing területénA külső hivatkozások (azaz, a weblapunkra más weblapokról mutató linkek, hivatkozások) jelentős szerepet töltenek be a keresőmarketing területén. A külső hivatkozások létrehozásakor a weboldallal elérni kívánt cél, hogy érdemi
jelenlétet biztosítsunk a honlapunkon kívüli weboldalakon is.
Ezért is fontos, hogy a szponzorált linkeken túl külső linkekre (tematikus linkgyűjteményekbe, katalógusokba) is regisztrálva legyen a weblap. Ennek köszönhetően fokozzuk annak esélyét, hogy a felhasználók más keresőoldalakról is megtalálják a weblapunkat, ezáltal pedig növelhető a látogatottság és a profit.
4) Az ügyfél konverzió a keresőmarketing területénAz ügyfélkonverzióban összpontosul az összes feljebb felsorolt technikai elem, ezért a keresőmarketing leglényegesebb része. Itt ugyanis a hangsúly már a weboldalon böngésző látogatóra helyeződik. A látogató figyelmének megragadása és irányítása a cél.
Olyan jól szerkesztett, minőségi tartalmat kell biztosítani a felhasználóknak, amely felépítésében átláthatóságot nyújt, és a felhasználó számára elsősorban azt a tartalmat biztosítja, amit keres. Mivel egy átlagos felhasználó néhány, 5-8 másodperc alatt dönti el, hogy a weboldal
ahova érkezett mennyiben felel meg az általa keresett kulcsszóval kapcsolatba hozható elvárásainak.
MIKOR SZÜKSÉGES A KERESŐMARKETING ALKALMAZÁSAA különböző honlapok létrehozásakor igen fontos szempont, hogy az elérhető, megtalálható, mi több, érdekes legyen a felhasználó számára. Hiszen ha egy adott weboldalnak nincsenek látogatói, akkor igen magas arányban elmaradhatnak az internetről érkező a potenciális ügyfelek. Noha hazánkban még gyerekcipőben jár a keresőmarketing, illetve a keresőoptimalizálás, Angliában egy keresőmarketing cég már 2002-ben végzett egy jelentős kutatást, amely szerint 327 megvizsgált céges honlap 75 százaléka pénzkidobás volt. Ezért érdemes egy kellően optimalizált, keresőmarketing szakember közreműködésével készült weblapot létesíteni.
A kutatás szerint a problémák a következők voltak: - 47,4 százalékuk, habár általános közönséget célzott meg, olyan szakzsargont tartalmazott,
amely csak a szakemberek számára volt érthető.
- 72,4 százalékuk nem tett említést a cégek termékeiről, szolgáltatásairól, illetve azok előnyeiről.
- 87,2 százalékuk nem volt megfelelően, szakszerűen reklámozva.
- 75,8 százalékuk több pénzbe került, mint amennyit hozott.
- 96,3 százalékuk szegényes, nem kellően informatív tartalommal bírt.
A keresőmarketing területével kapcsolatos leggyakoribb tévhitek: - A keresőmarketing csak az oldal kialakítása után válik fontossá. NEM IGAZ!
- Minden keresőmarketing megoldás azonnali javulást eredményez. NEM IGAZ!
- Kész weboldalunkkal már nem szükséges foglalkozni, változtatni. NEM IGAZ!
- Új honlapunk azonnal az első helyen szerepel majd a keresőben. NEM IGAZ!
- A hatékony online reklámozás nevetségesen olcsó. NEM IGAZ!
- A kulcsszó alapú hirdetések költséghatékony megjelentetése nem időigényes. NEM IGAZ!
3 GYAKORI KÉRDÉS A KERESŐMARKETING TERÜLETTEL
KAPCSOLATBAN1) Igaz-e, hogy keresőmarketing megegyezik az online marketinggel?Nem igaz, mert online marketingnek nevezzük a marketingnek azt a speciális válfaját, amelyet a szakirodalom több névvel is próbál körülírni, mint például internetmarketing vagy webmarketing, a keresőmarketing pedig az online marketing résztevékenysége.
2 ) Igaz-e, hogy a keresőmarketing PR tevékenységet is ellát?Igaz, mert a szolgáltatásai közé tartozik az internetes PR és marketinges tevékenység.
3) Igaz-e, hogy a bannerek elsődleges célja, hogy egy másik bannerre csábítsák a felhasználót?Nem igaz, mert a bannereknek a keresőmarketing és az online marketing területen belül is az a feladata, hogy egy másik weboldalra vonzzák a felhasználót.